Wat is Google Mijn Bedrijf en wat is het belang ervan?

Je wilt jouw bedrijfsgegevens correct in Google presenteren aan een ieder die op zoek is naar openingstijden, een telefoonnummer of een bepaald product of dienst van jouw bedrijf? Daarnaast wil je jouw online vindbaarheid en zichtbaarheid vergroten? Dan is Google Mijn Bedrijf onmisbaar!

Maar wat is Google Mijn Bedrijf en wat is het belang van een actuele vermelding? We leggen je het hier uit. Lees ook onze handleiding Google Mijn Bedrijf aanmelden en verifiëren of bekijk onze tips om Google Mijn Bedrijf te optimaliseren.

Wat is Google Mijn Bedrijf?

Google Mijn Bedrijf, ook wel Google My Business genoemd, is een gratis tool waarmee je de vermelding van jouw bedrijfsprofiel binnen diverse platformen van Google kan beheren. Deze vermelding wordt vertoond wanneer mensen in de zoekmachine of in Google Maps zoeken naar jouw of een vergelijkbaar bedrijf. Zo kan Google de lokale fietsenmaker laten zien aan iemand die in de buurt zoekt op “fiets reparatie”. Google kijkt op basis van diverse factoren zoals relevantie en locatie of jouw bedrijfsprofiel een passend antwoord is op de zoekvraag van de gebruiker. Dit bedrijfsprofiel beheer je dus met jouw Google Mijn Bedrijf. Dus op deze manier kun je jouw bedrijf toevoegen aan Google Maps. 

Mocht je nog geen (volledige) vermelding hebben dan vraag er snel een aan. Hoe je dat doet lees je in onze Google Mijn Bedrijf handleiding.  

Het belang van een actuele Google Mijn Bedrijf vermelding

Dagelijks worden er alleen al in Nederland miljoenen zoekopdrachten uitgevoerd. Bij een groot deel daarvan zijn gebruikers op zoek naar een product, dienst of informatie van een bepaald bedrijf. Vele mensen starten hun zoektocht dus in Google. Hier niet aanwezig zijn is dus een enorm gemiste kans. Google Mijn Bedrijf zorgt voor extra zichtbaarheid in de zoekmachine en in Google Maps. Een extra mogelijkheid dus om een goede eerste indruk achter te laten bij potentiële klanten en het genereren van nieuwe leads en extra sales

Google wordt ook steeds meer gezien als algemene kennisgever. Google weet dan ook veel. Maar niet zonder de juiste input van zijn gebruikers. En als deze niet actueel wordt bijgehouden dan kan dit wel eens heel vervelend uitpakken. Zo stond ik laatst voor een gesloten deur van een platenzaak die al maanden naar een andere locatie was verhuisd. Een slechte eerste indruk. Dit wil je als bedrijf dan ook te allen tijden voorkomen. Erg belangrijk om jouw Google Mijn Bedrijf vermelding dus up-to-date te houden met de juiste openingstijden, adresgegevens en meer. Mensen gaan er vanuit dat wat op Google staat dat het klopt.

Naast relevantie en juiste content is Google ook dol op reviews.  Als loodgieter A geen recensies heeft en loodgieter B 25 positieve reviews dan is de kans zeer aannemelijk dat de laatste veel vaker of eerder zichtbaar zal zijn. Verder vergelijken consumenten veelal op basis van reviews. Slechte reviews kunnen dan ook leiden tot een slechte reputatie bij jouw doelgroep wat een daling in sales als gevolg kan hebben. Het voorkomen van het plaatsen van een negatieve review is echter niet mogelijk aangezien iedereen bij jouw bedrijfsprofiel een slechte review kan posten. Het is niet zo dat je deze reviews kunt verwijderen. Je kan ze echter wel voor die persoon en iedereen die leest in een bepaalde context plaatsen door te reageren. Zo kun je aan een negatieve review vaak toch nog een positieve draai geven. Toch zie ik nog zeer vaak onbeantwoorde reviews waardoor je als bedrijf niet het juiste signaal afgeeft. Erg zonde. Zeker omdat het slechts een kwestie van enkele minuten is wanneer je een melding van een review krijgt. Even reageren om laten zien dat je jouw klanten serieus neemt.

De Google Mijn Bedrijf voordelen op een rij

  • extra zichtbaarheid genereren
  • vindbaarheid in Google Zoeken en Maps verhogen
  • mensen weten jouw fysieke locatie goed te vinden
  • goede eerste indruk bij potentiële klanten wekken
  • meer leads en klanten realiseren
  • eenvoudig openingstijden en feestdagen aanpassen
  • direct vragen van jouw doelgroep beantwoorden
  • beheren en sturen op reviews
  • evenementen, producten en acties uitlichten

Hulp nodig met Google Mijn Bedrijf? 

Nu je weet wat Google Mijn Bedrijf is en waarom het zo belangrijk is om jouw bedrijfsprofiel actief bij te houden wil ik je adviseren om er zo snel mogelijk mee aan de slag te gaan. Elke minuut dat jij niet optimaal zichtbaar bent is een gemiste kans voor nieuwe leads en klanten. 

Zeker weten dat alles correct staat ingevuld en dat jouw bedrijf goed vindbaar is? Dat kan! Google Mijn Bedrijf en andere SEO activiteiten zijn bij onze internetmarketing specialist in goede handen. Maak een vrijblijvende afspraak en ervaar zelf de mogelijkheden om jouw bedrijf online nog succesvoller te maken.