YouTube bestraft voor volgen online surfgedrag van kinderen

Tablets, apps, games en YouTube. Ook jouw kind zal er dikwijls mee bezig zijn. Een leuke YouTube video van Freek Vonk bekijken. En wellicht daarna een potje Fortnite op de tablet? In het algemeen prima toch? Maar wat als het surfgedrag van jouw kind ongevraagd wordt gebruikt om miljoenen te verdienen met gepersonaliseerde advertenties? Daar zal waarschijnlijk geen een ouder het mee eens zijn. Krijg je voort iedere dag cadeautips van je zoon of dochter ;). Dat stiekem volgen is nu precies waar YouTube zich schuldig aan heeft gemaakt. 

YouTube schikt recordboete 

De videodienst YouTube, een dochterbedrijf van Google, is beboet voor 170 miljoen dollar. Deze schikking met de Amerikaanse toezichthouder FTC (Federal Trade Commission) volgde nadat het bedrijf dus privégegevens van kinderen zou hebben verzameld. Ofwel plaatste YouTube cookies waarmee het online surfgedrag van kinderen onder de 13 jaar werd vastgelegd. De wet schrijft voor dat ouders daar toestemming voor moeten geven. 

Een lachertje…

170 miljoen dollar, ofwel ruim 155 miljoen euro, is het hoogste bedrag dat voor het schenden van de COPPA kinderprivacywet ooit is betaald. Een torenhoog bedrag op het eerste gezicht. Maar een lachertje voor YouTube als je het mij vraagt. Dit verdient het video-platform naar schatting binnen 2 tot 4 dagen terug. Zo lijken ze er goedkoop vanaf te komen. Het geld wat zij met de gepersonaliseerde advertenties hebben omgezet zal vele malen groter zijn geweest.    

Meer controle met YouTube Kids

Vanaf begin dit jaar heeft YouTube ook een aparte kinderversie gelanceerd. Dit is een app verassend genaamd YouTube Kids. Het belangrijkste aspect is dat ouders hier meer controle hebben over wat kinderen te zien krijgen als filmpjes. Zo zijn alle video’s in beheer van YouTube en kunnen gebruikers zelf dus geen video’s plaatsen. Geen kans meer op seksuele of gewelddadige beelden. Daarnaast kunnen ouders instellen welke filmpjes ze mogen zien en hoe lang ze de app mogen gebruiken. Erg positief dus!

Maar hoe zit het dan met de advertenties? Ook deze app is natuurlijk een commercieel product waarmee adverteren het verdienmodel is. Alleen zullen de advertenties niet op basis van cookies worden gepersonaliseerd, tenzij er expliciet door de ouders toestemming voor is gegeven. Kinderen worden echter nog steeds blootgesteld aan reclames en blijken daar uit onderzoek enorm gevoelig voor te zijn. 

Kortom wil je meer controle over wat je kinderen te zien krijgen? Maak dan gebruik van YouTube Kids.