INTERNATIONALE CAPS LOCK DAY

Vandaag is het weer zover. De dag van de CAPS LOCK. Ooit door een Amerikaanse computerprogrammeur uit Iowa bedacht uit ergernis van het overmatig gebruik van de knop. Nu besteden we met een knipoog jaarlijks één dag aan de befaamde toets.

SCHREEUW OM AANDACHT

De wereld valt simpel gezegd in tweeën te verdelen. Mensen die de CAPS LOCK per ongeluk indrukken en vervolgens niet weten hoe ze het weer uit moeten zetten. En mensen die hem opzettelijk gebruiken om hun boosheid of irritatie te tonen. Hoe dan ook, de knop die schreeuwt om aandacht.

Naast dat het grappig is om vandaag alles in hoofdletters te tikken leggen wij graag de link met het belang van opmaak, structuur en accenten. De aandacht vervalt namelijk volledig wanneer ineens alles op deze manier wordt opgemaakt, maar dat had je waarschijnlijk al wel in de gaten.

SCANNEN MET EEN OOGOPSLAG

In een tijd waarin onderzoek uitwijst dat ruim 79% van de mensen teksten scannen in plaats van woord voor woord lezen is het van groot belang om informatie en content op een website op een overzichtelijke en bondige manier te presenteren. De tijd van flinke lappen tekst over producten, de geschiedenis van het bedrijf en de over ons pagina zijn dus voorgoed voorbij. Een duidelijke structuur met koppen, subkoppen, opsommingen en korte bondige teksten zorgen ervoor dat een lezer in een oogopslag kan scannen om zo te bepalen of het interessant genoeg is om verder te lezen. Als je deze regel leest dan behoor je waarschijnlijk tot een van de weinige en dan heb ik mijn punt gemaakt (in deze opmaak geldt dit natuurlijk niet meer). Als je vervolgens bedenkt dat er van dat aantal ook weer een percentage afvalt bij het maken van de aankoopbeslissing dan blijven er weinig klanten over. wellicht zijn ze wel geïnteresseerd in jouw product maar schrikt de tekst zo af dat ze snel op zoek gaan naar de concurrent die het wel op de juiste manier weet neer te zetten.  

Nog enkele feitjes op een rij

Uit diverse onderzoeken over online leesgedrag blijkt ook nog dat;

69% van onze aandacht naar de linkerkant van de pagina gaat.
80% van onze aandacht naar de informatie boven de vouw gaat.
79% van de bezoekers scannen dus in plaats van lezen.
75% van de paginalengte maar wordt gelezen.
25% trager wordt gelezen op beeldscherm dan print.

Na het lezen van deze tekst zal iedereen het belang van opmaak en overzichtelijke lay-outs met ons delen. toch zien wij nog vaak hele geschriften zonder duidelijke opbouw of structuur terug komen. Zonde als dat de reden is dat vele bezoekers de website verlaten. Controleer snel jouw website of het verhaal in één oogopslag duidelijk is. En of bezoekers wel op tijd worden aangezet tot actie zoals een aankoop of aanmelding door middel van een duidelijk zichtbare CTA (call-to-action). 

Vragen of persoonlijk advies? Neem contact met ons op. Wij helpen je graag op weg.

FIJNE CAPS LOCK DAG ALLEMAAL.